در ابتدای شروع هر کار و توافق با اشخاص دیگر، ممکن است به اندازه کافی همه جوانب را به‌طور کامل نسنجیده باشیم و با یک توافق لفظی بخواهیم کار خود را پیش ببریم. اما در مرحله اجرا کم‌کم چالش‌ها و مسائل مختلف خود را نشان می‌دهند. در واقع شاید بین برخی افراد اصل بر اعتماد باشد اما همین افراد هم ممکن است مسائلی را فراموش کنند یا در زمان توافق کردن اصلا به آن فکر نکرده باشند.  این مشکلات گرچه خیلی رایج هستند و در اطراف خود با آن زیاد برخورد می‌کنیم ولی یک راه‌حل ساده برای آن وجود دارد؛ قرارداد! راه‌حلی که به دلایل مختلف از جمله هزینه آن را نادیده می‌گیریم. در حالی که مشکلات و تعهدات زیادی که تنظیم نکردن قرارداد به دوش ما می‌گذارد، بسیار پردردسرتر و البته با هزینه بیشتری خواهد بود. پس می‌توان هرگونه اختلاف، چالش یا مشکل در توافقات را  با تنظیم قرارداد به حداقل رساند.
حال به برخی از قواعد قرارداد نویسی توجه شما را جلب میکنیم
اصول قرارداد نویسی
شفافیت مواد قراردادی
یکی از مهم‌ترین اصول در تنظیم یک قرارداد حرفه‌ای، شفافیت بندهای قرارداد است. در بسیاری از مواقع، مشکلاتی که پیش می‌آید به دلیل عدم رعایت شفافیت است. برای درک بهتر این موضوع، به مثال زیر توجه کنید: فرضی را در نظر بگیرید که در قرارداد توافق شده باشد که تاریخ پرداخت مبلغ، از تاریخ شروع قرارداد باشد. بنابراین، ما برای پرداخت باید به بند تاریخ شروع قرارداد مراجعه کنیم. اما اگر تاریخ شروع قرارداد هم منوط به حادثه یا اتفاقی باشد که موعد آن به صورت دقیق مشخص نباشد؛ در اینجا می‌گوییم قرارداد شفاف نیست یا دارای ابهاماتی است که می‌تواند در آینده شما را دچار مشکل کند. به عنوان مثال اگر بگوییم تاریخ شروع قرارداد اجاره، از تاریخ تخیله کامل کارگاه است. در اینجا تاریخ تخلیه کارگاه و شروع قرارداد دارای ابهام است.

قابل فهم بودن قرارداد برای اشخاص ثالث
یکی دیگر اصول قرارداد نویسی، قابل فهم بودن قرارداد نوشته شده برای سایر اشخاص است. به زبان ساده، قرارداد نباید به نحوی نوشته شود که فقط برای دو طرف قابل فهم باشد. البته منظور از سایر اشخاص؛ داور، کارشناس، وکیل و قاضی است. چراکه اگر اختلافاتی به وجود آید این اشخاص می‌توانند برای رفع اختلاف کمک کنند.

پیش‌بینی تمامی ریسک‌ها
یک قرارداد حرفه‌ای، قراردادی است که در آن تمامی ریسک‌های احتمالی پیش‌بینی شود. این ریسک‌ها بسته به نوع قرارداد می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در قرارداد مشارکت در ساخت، یکی از ریسک‌ها می‌تواند این موضوع باشد که اگر مجری به تعهدات خود در مدت زمان تعیین شده در قرارداد، عمل نکند، تکلیف دارنده زمین چیست؟ بنابراین، سعی کنید راجع به تمامی مسائل و ریسک‌ها، راه حلی پیش‌بینی نمایید.

کامل و جامع بودن قرارداد
قراراداد باید جامع و کامل باشد؛ یعنی تمامی جزئیاتی که برای شما اهمیت دارد در قرارداد ذکر شود و از طرف دیگر باید از ذکر نکات اضافی پرهیز شود.
بهترین قرارداد ، قراردادی است که توسط یک تیم قوی و حرفه ای مالی و حقوقی تنظیم و عقد گردد که در آن تمام جوانب کار  در چارچوب قوانین و آیین نامه ها،داد نامه ها و تغییرات به روز آنها پیش بینی شده باشد.
مجموعه ما با گرد هم آوری تیمی نخبه و جوان در زمینه امور قرارداد ها همواره در خدمت شماست.