ثبت نام و دریافت کد کارگاهی


صفر تا صد مراحل گرفتن کد کارگاهی بیمه که هر کارفرما باید بداند!

دریافت کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی، برای هر شرکتی که فعالیت تجاری و چندین کارمند و کارگر دارد، اجباری است. در حقیقت، اولین اقدام هر کارفرمایی به منظور بیمه کردن کارمندان و کارگران خود، تشکیل پرونده در سازمان تأمین اجتماعی است. کارفرما برای تشکیل پرونده، باید به نزدیک‌ترین شعبه مراجعه کرده و اقدام به دریافت کد کارگاهی کند. حالا سوال اصلی بسیاری از کارفرمایان جدید این است که مراحل گرفتن کد کارگاهی چیست؟ چگونه باید اقدام کنند؟ اگر کارفرما هستید و چنین مسئله‌ای چالش و دغدغه شما است، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

کد کارگاهی سازمان تأمین اجتماعی شامل یک شماره ۱۰ رقمی است. هر کارفرمایی که شرکت خود را در سازمان تأمین اجتماعی ثبت کند و پرونده‌ای در آنجا تشکیل دهد، چنین کد منحصر به فردی را دریافت خواهد کرد.

ساختار کد کارگاهی به صورت زیر است:

سه رقم اول از سمت چپ: نشانگر شعبه بیمه
رقم ۴ تا ۷: نشانگر نوع شغل و فعالیت
۴ رقم آخر: نشانگر شماره پرونده
نکته مهم: هر کارفرمایی باید در نزدیک‌ترین شعبه محل خود اقدام به تشکیل پرونده کند. بعد از مراجعه به واحد بازرسی و تکمیل فرم، به او کد کارگاهی داده می‌شود. هر کارفرمایی تا ۱۵ روز بعد از ثبت شرکت، بهتر است که به نزدیک شعبه تامین اجتماعی مراجعه کند.

مدارک لازم برای دریافت کد کارگاهی

مدارک لازم برای دریافت کد کارگاهی بر اساس نوع کارفرما (حقیقی یا حقوقی) متفاوت است. هر کارفرما قبل از اقدام به طی مراحل دریافت کد باید مدارک مورد نیاز را مهیا کند.

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی (دارای شرکت) باید مدارک زیر را برای دریافت کد کارگاهی به شعب سازمان تأمین اجتماعی تحویل دهند:

ـــــ نامه اعلام تاسیس شرکت
ـــــ اصل و تصویر آگهی تاسیس شرکت در روزنامه
ـــــ اصل و تصویر سند مالکیت شرکت یا اجاره‌نامه
ـــــ تکمیل فرم نشان‌دهنده نمونه امضا صاحبان امضا شرکت
ـــــ پروانه تاسیس شرکت
ـــــ اصل و تصویر اظهارنامه شرکت یا موافقت اصولی
ـــــ شناسه و کد ملی اشخاص حقوقی
ـــــ نامه درخواست دریافت کد کارگاهی در سربرگ شرکت
ـــــ تصویر قبض تلفن

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی (کارفرمایان)

کارفرمایان به دو گروه تقسیم می‌شوند: کارفرمایان دارای پروانه تأسیس (با اجازه کار) و کارفرمایانی که پروانه تاسیس ندارند.
کارفرمایان دارای پروانه تأسیس، باید مدارک زیر را به نزدیک‌ترین شعبه به منظور دریافت کد کارگاهی تحویل دهند:

ـــــ اصل و تصویر جواز کسب‌وکار
ـــــ اصل و تصویر پروانه تاسیس
ـــــ  تصویر سند مالکیت به همراه اصل آن، سرقفلی یا اجاره‌نامه
ـــــ اصل و تصویر مدارک شراکت
ـــــ اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی کارفرما
ـــــ  کپی شناسنامه کارت ملی مالک به همراه اصل آن
ـــــ حکم قضایی در خصوص مالکیت یا اجاره کارگاه
ـــــ تأییدیه اتحادیه
ـــــ تکمیل فرم
ـــــ قبوض آب، برق و تلفن
در صورتی که کارفرما پروانه تأسیس ندارد و به عبارتی بدون اجازه کار است، باید مدارک زیر را به نزدیک شعبه تحویل دهد:

ـــــ اصل اجاره‌نامه
ـــــ اصل سند مالکیت
ـــــ حکم قضایی در خصوص مالکیت یا اجاره کارگاه
ـــــ اصل شراکت‌نامه عادی یا محضری
ـــــ وکالت‌نامه بلاعزل
ـــــ گزارش بازرسی
ـــــ تأییدیه اتحادیه
ـــــ قبوض آب، برق و تلفن
در صورتی که کارفرما، فعالیتی را به اشخاص دیگری واگذار می‌کند، در حقیقت کار به صورت پیمانکاری است. در این صورت، باید ماده ۳۸ سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شود که شامل موارد زیر است:

ـــــ تعهد دادن کارفرما به منظور بیمه کردن کارکنان خود و کارکنان پیمانکار و پرداخت کردن حق بیمه آن‌ها
ـــــ کسر ۵% مبلغ ناخالص کارکرد از هر صورت وضعیت مقاطعه‌کار و نگهداری نزد خود در قراردادهای غیر عمرانی توسط کارفرما
ـــــ تحویل یک نسخه از قرارداد به نزدیک‌ترین شعبه تامین اجتماعی
ـــــ تنظیم صورت دستمزد و مزایای کارکنان شاغل در طرح در مدت زمان مشخص توسط پیمانکار
ـــــ پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه طبق مصوبه مورخ ۲۴/۰۱/۱۳۷۰ شورای عالی تأمین اجتماعی و دریافت مفاصا حساب توسط پیمانکار

مراحل گرفتن کد کارگاهی

کارفرما باید بعد از تکمیل مدارک خود به نزدیک‌ترین شعبه تأمین اجتماعی برای اخذ کد کارگاهی مراجعه کند. مراحل زیر برای دریافت باید سپری شود:

ـــــ مراجعه حضوری به نزدیک‌ترین شعبه (البته با توجه به تغییرات سازمان تأمین اجتماعی، ممکن است که بعضی مراحل دیگر به صورت اینترنتی انجام شود.)
ـــــ تحویل مدارک
ـــــ تکمیل فرم و پرسشنامه نام‌نویسی
ـــــ انجام آزمایش‌های مربوطه
ـــــ تکمیل و فرم و تحویل پرسشنامه
سازمان تأمین اجتماعی از بعد سپری کردن مراحل گرفتن کد کارگاهی، کد را به کارفرما ارائه می‌کند.

کارفرما بعد از ثبت‌نام و دریافت کد کارگاهی می‌تواند کارگران یا کارمندان خود را بیمه کند. به هر کارمند، شماره بیمه ۸ رقمی داده می‌شود و کارفرما فهرست بیمه را بر اساس شماره‌های داده شده به شعبه ارسال می‌کند.

 

 

 

 


ارسال لیست بیمه

به ازای تمامی افرادی که سوابق کاری شان بصورت ماهیانه در اختیار بیمه تامین اجتماعی قرار میگیرد، مبلغی به عنوان حق بیمه تامین اجتماعی جهت استفاده از مزایای این سازمان پرداخت می گردد، ۲۳ درصد این مبلغ توسط کارفرما و ۷ درصد توسط کارگر پردداخت می شود. کارفرمایان ظرف مدت ۱۵ روز بعد از شروع کسب و کار می بایست اقدامات لازم برای ارائه مدارک لازم به شعب تامین اجتماعی و دریافت کد کارگاهی ارائه نمایند. بعد از بازرسی و دریافت کد کارگاهی نام کاربری و رمز عبور صادر می شود که برای طی کردن عملیات و ارسال لیست از طریق اینترنت مورد نیاز می باشد. تمامی کارکنان نیز که کد بیمه و یا سوابق بیمه ای نداشته اند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی و ارائه مدارک هویتی اقدام به دریافت کد بیمه می کنند


لیست بیمه چیست و انواع آن کدامند؟
لیست بیمه عبارتست از سوابق ماهیانه کاری هر شخص که در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می گیرد. لیست بیمه شامل مشخصات فردی هر شخص بیمه شده به همراه اطلاعات کارگاهی است که اقدام به بیمه نموده است.
دو نوع لیست بیمه وجود دارد: ۱- بیمه تامین اجتماعی اجباری ۲- بیمه تامین اجتماعی خویش فرما

در رابطه با بیمه اختیاری و مشاغل ازاد و مزایای هر کدام در مقاله تفاوت بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد در چیست؟ به طور کامل توضیح داده شده است. لذا در این مقاله به نحوه و ارسال لیست بیمه می پردازیم.

دانلود و آموزش نرم افزار تهیه لیست بیمه
سازمان تامین اجتماعی با ارائه نرم افزار تهیه لیست بیمه، این امکان را به متقاضیان می دهد که خروجی اطلاعات بیمه ای خود را بصورت CD به شعبه مربوطه تحویل دهند و یا فایل که بر روی سایت samt.tamin.ir بارگذاری کنند. برای استفاده از نرم افزار لازم است:

ابتدا برای دانلود نرم افزار باید به ادرس www.tamin.ir مراجعه نمایید.
نصب و راه اندازی ان بسیار ساده است که بعد از نصب و راه اندازی نرم فزار را باز می کنید و در قسمت اطلاعات پایه مشخصات کارگاه را انتخاب می کنید. بر روی دکمه جدید کلیک نمایید و اطلاعات را بطور دقیق وارد نمایید.
در مرحله بعد از همان منو اطلاعات پایه ، مشخصات کارکنان را انتخاب می کنید و روی گزینه جدید کلیک کرده و اطلاعات و مشخصات کارکنان را وارد نمایید
در منو عملیات ، گزینه لیست ماهانه را انتخاب نمایید.
روی گزینه جدید کلیک نمایید، بیمه ماهانه و حق بیمه در این مرحله مشخص کنید.
در ادامه لازم است ریز کارکرد که شامل روزهای کاری بیمه شده است را وارد کرده و دستمزد روزانه هر فرد را ثبت کنید. و از این فرم خارج شوید
برای دریافت خروجی ،  بر روی تهیه دیسکت که در فرم لیست ماهانه می باشد کلیک نمایید
خروجی را همانطور که در بالا به ان اشاره شده است هم می توان بصورت حضوری توسط یک CD در اختیار شعبه تامین اجتماعی قرار دهید و یا از طریق پرتال samt.tami.ir بر روی وب سایت بارگذاری کنید.

 

نحوه تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی

وجوه مبنای کسر حق بیمه نباید از حداقل مزد که هر ساله از طرف شورای عالی کار اعلام می‌شود کمتر و از حداکثر حقوق مبنای کسر حق بیمه، که هفت برابر حداقل دستمزد است و توسط این شورا مشخص می‌شود، بیشتر باشد. حق بیمه یکی از کسورات حقوقی می باشد. با توجه به نوع بیمه می بایست حق بیمه محاسبه و کسر گردد. مبلغ حق بیمه باید به حساب تامین اجتماعی واریز گردد. برای محاسبه حق بیمه لازم است تمام مزایای نقدی و وجوه دریافتی که بصورت مستمر بصورت نقدی و غیر نقدی در ازای ساعت کاری به کارگر پرداخت می شود، در محاسبه حق بیمه لحاظ گردد بجز موارد زیر:

ـــ حق اولاد
ــــ حق سنوات
ـــ کمک هزینه مسکن و بن کارگری در روزهای بیماری
ــ بـازخرید مرخصی
ـــ فوق العاده ماموریت
ـــ هزینه سفر
ـــ پاداش
ـــ عیدی
ـــ حق شیر
ـــ حق تضمین
با توجه به مطالبی که قبلا به ان اشاره شده است، حق بیمه برابر ۳۰ درصد حقوق و دستمزد فرد بیمه شده می باشد، ۷ درصد سهم بیمه شده و ۲۰ درصد ان سهم کارفرما و ۳ درصد بیمه بیکاری که سهم کارفرما می باشد، می بایست پرداخت گردد. ۷ درصد سهم کارگر در کسورات حقوقی لحاظ می گردد و هر ماه از حقوق کسر می شد و ۲۳ درصد به عنوا هزینه های کارفرما در هزینه ها ثبت می شود. چند نکته در ادامه حائز اهمیت است که به توضیج مختصری در رابطه با ان بسنده می کنیم.

در مواردی که کارگر به مشاغل سخت و زیان اور مشغول باشد ۴ درصد اضافه تر یعنی ۲۷ درصد سهم کارفرما می شود. این ۴ درصد مستمری کارهای سخت و زیان آور می شود. (حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور)
برای کارآموزان می بایست با توجه به دریافتی بیمه رد شود، که حق بیمه ان از بیمه حداقل مزد نباید کمتر باشد. درصورتیکه دریافتی کارآموز کمتر از حداقل دستمزد باشد این ما به التفاوت از طریق کارفرما می بایست پرداخت گردد.
جانبازان دارای معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارگر می باشد.
جهت حمایت از کازگاهها با تعداد پرسنل کم (کمتر از ۵ نفر) تنها لازم است ۷ درصد سهم بیمه کارگر و ۳% سهم بیمه کارفرما پرداخت گردد و کارفرما از پرداخت ۲۰% معاف است. (آیین نامه اجرایی تبصره ۵ قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمای کارگاه ها به میزان ۵ نفر کارگر)

جریمه عدم ارسال لیست بیمه

تمامی کارفرمایان جهت پرداحت حق بیمه و ارسال لیست ۳۰ روز بعد از اتمام ماه فرصت دارند یعنی تا اخرین روز ماه بعد فرصت دارند تا اقدام به ارسال لیست نمایند در غیر اینصورت جریمه نقدی می شوند.

در صورت ارسال نکردن لیست بیمه   معادل ۱۰  درصد مبلغ حق بیمه
در صورت پرداخت نکردن  قسمتی از بیمه و یا تمام حق بیمه مشمول ۲ درصد تمام یا کسری از بدهی قطعی به ازای هر ماه تاخیر

 

استعلام سابقه بیمه تامین اجتماعی با کد ملی

در حال حاضر استعلام سوابق بیمه بصورت حضوری و اینترنتی میسر است.

استعلام حضوری: از طریق کارت ملی و دفترچه بیمه با حضور در شعب کارگزاری های تامین اجتماعی می توانید استعلام سوابق بیمه ای خود را دریافت نمایید.
استعلام اینترنتی: با ثبت نام و ورود به ادرس https://account.tamin.ir/auth/login  می توانید تمامی سوابق بیمه ای خود را ملاحظه نمایید. نام کاربری شما شماره کارت ملی تان هست و رمز عبور را موقع ثبت نام مشخص می کنید.
ارسال لیست بیمه با نرم افزار حقوق و دستمزد میزان

نرم افزار حقوق و دستمزد میزان در پایان هر ماه بصورت اتوماتیک لیست بیمه را اماده سازی می کند و تنها لازم است خروجی مورد نظر را در سایت تامین اجتماعی اپلود کنید.

لیست ماهیانه بیمه
در پایان هرماه فهرست حقوقی کارکنان با توجه به سوابق کاریشان طی ماه در اختیار قرار می گیرد. با کلیک بر روی دکمه تهیه دیسکت بانک فایل های خروجی مطابق با استانداردهای تامین اجتماعی آماده سازی می شود و تنها لازم است که بر روی سایت تامین اجتماعی بارگذاری گردد.
ـــ در صورتی که هنوز سوالی در مورد ارسال لیست بیمه به تامین اجتماعی و مسائل مربوط به ارسال لیست دارید می توانید  از متخصصان این زمینه در شرکت رهنمون ایده پرداز برنا راهنمایی بگیرید.

 

 

 


قوانین و مقررات حق بیمه پیمانکاران

ماده ٣٨ قانون تامین اجتماعی :
در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می شود کارفرما باید در قراردادی که منعقد می کند مقاطعه کار را متعهد نماید که کارکنان خود و همچنین کارکنان مقاطعه کاران فرعی را نزد سازمان بیمه نماید و کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در ماده ٢٨ این قانون بپردازد . پرداخت ۵% بهای کل کار مقاطعه کار از طرف کارفرما موکول به ارائه مفاصاحساب از طرف سازمان خواهد بود .
کلیه وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و همچنین شهرداریها و اتاق اصناف و موسسات غیردولتی و موسسات خیریه و عام المنفعه مشمول مقررات این ماده می باشند ( شورای اصناف جایگزین اتاق اصناف شده است ) .
تبصره مصوب ٢۶/٢/١٣٧٢ :
کلیه کارفرمایان موضوع این ماده و ماده ٢٩ قانون بیمه های اجتماعی سابق مکلفند مطالبات سازمان تامین اجتماعی از مقاطعه کاران و مهندسین مشاوری که حداقل یک سال از تاریخ خاتمه ، تعلیق یا فسخ قرارداد آنان گذشته و دراین فاصله جهت پرداخت حق بیمه کارکنان شاغل در اجرای قرارداد و ارائه مفاصاحساب به سازمان تامین اجتماعی مراجعه ننموده اند را ضمن اعلام فهرست مشخصات مقاطعه کاران و مهندسین مشاور از محل ۵% کل کار و آخرین قسط نگهداری شده به این سازمان پرداخت نمایند .
شـرح و تحلیـل
١- صور مختلف قرارداد پیمانکاری :
در قراردادهایی که انجام کار به مقاطعه کار یا پیمانکاری واگذار می شود انجام موضوع قرارداد توسط پیمانکار به دو صورت انجام می شود ؛
اول ، پیمانکار موضوع پیمان را شخصاً و بدون استفاده از کارگر انجام میدهد که دراین صورت چون از نیروی کارگر استفاده نشده است به تبع آن الزام به پرداخت حق بیمه از سوی پیمانکار وجود نداشته و کارفرما نیز با اخذ نظر سازمان تکلیفی به اجرای ماده ٣٨ ق.ت.ا و حبس ۵% از کل مبلغ پیمان نزد خود را ندارد .
دوم ، در قراردادهای پیمانکاری که پیمانکار جهت انجام کار از کارگر استفاده می نماید دو نوع رابطه حقوقی ایجاد می شود ؛
الف ، عدم رابطه بین کارفرما و پیمانکار است که به دلیل عدم وجود رابطه تبعیت بین پیمانکار و کارفرما ، موضوع مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نبوده و کارفرما تکلیفی به بیمه نمودن پیمانکار ندارد .
ب ، رابطه بین پیمانکار و کارگران شاغل در کارگاه است که به واسطه وجود رابطه تبعیت یا کارگری و کارفرمایی ، پیمانکار ( به عنوان کارفرما ) مکلف به بیمه نمودن کارکنان شاغل و پرداخت حق بیمه آنها به سازمان می باشد . براین اساس ماده ٣٨ ق.ت.ا کارفرما را مکلف نموده تا در قراردادی که با پیمانکار منعقد می کند وی را ملزم نماید تا نسبت به بیمه نمودن کارکنان شاغل در کارگاه و پرداخت حق بیمه آنها اقدام نماید و جهت تضمین انجام این تعهد ، کارفرما را مکلف نموده ۵% از مبلغ بهای کل پیمان را تا ارائه مفاصاحساب تامین اجتماعی نزد خود نگه داشته و از پرداخت آن به پیمانکار خودداری نماید . ممکن است در قراردادی که به مقاطعه یا پیمانکاری واگذار می شود پیمانکار انجام موضوع پیمان را به پیمانکار فرعی دیگر واگذار نماید که دراین صورت اجرای حکم مندرج در ماده ٣٨ قانون در دو فرض قابل تصور می باشد ؛
اول : پیمانکار فرعی در انجام موضوع پیمان از کارگراستفاده می کند که دراین صورت موضوع مشمول قانون کار بوده و تکلیف بیمه نمودن کارگران و پرداخت حق بیمه آنها وجود دارد . التبه قانونگذار انجام این تکلیف ( بیمه نمودن و پرداخت حق بیمه ) را به عهده پیمانکار اصلی قرار داده است که باتوجه به اینکه پیمانکار فرعی به عنوان کارفرمای کارگران شاغل در کارگاه محسوب می شود و تکلیف مزبور می بایست برعهده ایشان باشد ، موضوع جای تامل دارد .
دوم : پیمانکار فرعی موضوع پیمان را راساً و بدون دخالت کارگر انجام می دهد که دراین صورت بواسطه عدم وجود رابطه تبعیت بین پیمانکار اصلی و فرعی ، اجرای موضوع ماده ٣٨ منتفی می باشد .
قراردادهای پیمانکاری به دو دسته تقسیم می شوند ؛ قراردادهای مشمول طرح های عمرانی و قراردادهای پیمانکاری عادی یا غیرمشمول طرح های عمرانی ، قرارداد پیمانکاری درصورتی مشمول طرح های عمرانی است که اولاً قرارداد براساس فهرست بهاء پایه سازمان مدیریت و برنامه ریزی ( قراردادهای پیمانکاری ) با ضوابط تیپ سازمان مذکور ( قراردادهای مشاوره ای ) منعقده شده باشد ، ثانیاً تمام یا قسمتی از بودجه عملیات از محل اعتبارات عمرانی دولت ( ملی ، منطقه ای و استانی ) تامین شده باشد .
قراردادهای مشمول طرح های عمرانی نیز به دو دسته تقسیم می شوند ؛ قراردادهای مشمول طرح های پیمانکاری اجرایی و مشاوره ای که در هر یک میزان حق بیمه متفاوت است .
٢- میزان حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری یا مقاطعه کاری :
باتوجه به اینکه ماده ۴١ ق . ت . ا به سازمان این اختیار را داده تا در مواردی که نوع کار ایجاب می کند نسبت مزد را به کل کار انجام یافته تعیین و حق بیمه متعلقه را به همان نسبت مطالبه و وصول نماید و در ماده ٣٨ نیز پرداخت حق بیمه در قرارداد مقاطعه کاری به ترتیب مقرر در ماده ٢٨ قانون موکول شده است ، سازمان تامین اجتماعی به موجب مصوبه مورخ ١۴/١/٨٠ شورای عالی تامین اجتماعی و متعاقب آن بخشنامه های ١۴٩ ، ١۴ و ۵/١۴ درآمد با لحاظ مواد ٢٨ و ۴١ قانون ، درصد مقطوعی از بهای ناخالص پیمان را به عنوان حق بیمه قراردادهای مقاطعه کاری تعیین نموده است . درصد مقطوع حق بیمه مزبور برحسب اینکه نوع قرارداد پیمانکاری مشمول طرح های عمرانی یا غیرعمرانی باشد متفاوت خواهد بود .
نکته ای که در قراردادهای پیمانکاری قابل ذکر می باشد این است که در این نوع قراردادها، میزان حق بیمه بر مبنای مزد یا حقوق واقعی یا مقطوع کارکنان شاغل تعیین نمی شود بلکه میزان حق بیمه صرفنظر از تعداد کارگران و میزان مزد یا حقوق آنها ، نسبتی از کل بهای پیمان می باشد ، مگراینکه مبلغ مذکور کمتر از حق بیمه کارگران شاغل در کارگاه باشد که کارفرما ( پیمانکار ) ، لیست مزد و حقوق آنها راارسال نموده است که در این صورت مابه التفاوت حق بیمه از پیمانکار اخذ خواهد شد .
* شورای نگهبان در نظریه مورخ ٢۵/٩/٨١ و هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره ٩ مورخ ١۴/١/٨۴ ، ضابطه تعیین شده توسط سازمان درخصوص میزان حق بیمه در قرارداد پیمانکاری را شرعی و قانونی دانسته است .
٣- الزامات و تکالیف کارفرما ( مقاطعه دهنده ، واگذارنده کار )
کارفرما مکلف شده تا در قراردادهایی که با پیمانکار منعقد می کند وی را موظف به بیمه نمودن افراد شاغل در محل کارگاه نماید ، بدین منظور و درجهت وصول حق بیمه کارگران مقاطعه دهنده مکلف شده تا ۵% از کل بهای کار مقاطعه را به عنوان وثیقه یا تضمین پرداخت حق بیمه کارگران توسط پیمانکار نزد خود نگه دارد . ضمن اینکه مکلف شده آخرین قسط مقاطعه کار ( پیمانکار ) را نیز تا زمان ارائه مفاصاحساب سازمان تامین اجتماعی از سوی وی نزد خود نگه داشته و باارائه مفاصاحساب ، ۵% کل بهای پیمان و همچنین آخرین قسط مقاطعه کار را به وی پرداخت نماید . بدین ترتیب کارفرما می بایست از هر صورت وضعیتی که به مقاطعه کار ( پیمانکار ) پرداخت می کند ۵% را کسرو نزد خود نگه دارد .
باتوجه به نحوه کسر حق بیمه کارکنان شاغل در قراردادهای پیمانکاری مشمول طرح های عمرانی اجرای ماده ٣٨ و تکالیف کارفرما نیز به نحوی متفاوت با سایر قراردادهای پیمانکاری می باشد بدین نحو که در این نوع قراردادها از آنجا که کارفرما مکلف شده در زمان پرداخت هر صورت وضعیت حق بیمه سهم کارکنان پیمانکار را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نماید اساساً پیمانکار مربوط تکلیفی به پرداخت حق بیمه به طور مستقیم به سازمان نداشته تا در جهت وصول حق بیمه توسط سازمان بخشی از مبلغ پیمان به عنوان تضمین نزد کارفرما ضبط گردد ؛ بدین ترتیب در قراردادهای مشمول طرح های عمرانی اعم ازاجرایی ویا مشاوره ای کارفرما تکلیفی به حبس۵% مبلغ پیمان نزد خود ندارد .
 ۴- ضمانت اجرای تکلیف کارفرما
چنانچه کارفرما از انجام تکلیف مزبور خودداری نموده و پیمانکار را مکلف به بیمه نمودن کارگران خود نکرده و یا بدون اخذ مفاصاحساب سازمان اقدام به پرداخت مبلغ ۵% و آخرین قسط به پیمانکار نماید با ضمانت اجرای حقوقی مواجه خواهد شد ؛بدین نحو که مطابق قسمت اخیر ماده ٣٨ ، کارفرما در این حالت به واسطه تخلف از انجام تکلیف قانونی مسئول پرداخت حق بیمه و خسارات متعلقه بوده و سازمان جهت دریافت مبالغ مذکور می تواند به او مراجعه نماید . البته لازم به ذکراست هرچند دراین ماده امکان رجوع سازمان به کارفرمای متخلف پیش بینی شده است اما این امر به معنای برائت ذمه پیمانکار و اشتغال ذمه کارفرما در برابر سازمان نمی باشد بلکه رجوع به کارفرما امتیازی برای سازمان در جهت وصول مطالبات خود محسوب می شود تا بتواند در کنار پیمانکار به کارفرما نیز مراجعه نماید . درواقع مدیون اصلی پیمانکار بوده و تخلف از انجام تعهد برای کارفرما الزام به پرداخت دین دیگری را ایجاد می نماید و برهمین اساس قسمت اخیر ماده ٣٨ پیش بینی نموده تا در صورتی که سازمان جهت وصول مطالبات خود به کارفرما رجوع و مطالبات خود را وصول نمود ، کارفرما می تواند جهت دریافت مبالغ پرداختی به پیمانکار مراجعه نماید .

جهت مشاوره نحوه اخذ مفاصا حساب تامین اجتماعی و نحوه محاسبات حق بیمه قراردادهای خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 


مهم ترین قوانین اداره کار که قبل از قرارداد باید بدانید
قوانین اداره کار، کلیه روابط کار در ایران از جمله استخدام نیروهای داخلی و خارجی را شامل می شود‌. قانون کار تعریفی کاملا گسترده و فراگیر از افرادی که تحت پوشش آن قرار دارد‌، ارائه داده است و قراردادهای کتبی‌، شفاهی‌، موقت و نامحدود همگی به رسمیت شناخته شده اند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با قوانین اداره کار قبل از عقد قرارداد بیشتر آشنا شوید.

قوانین اداره کار در ایران و بررسی آن
قوانین اداره کار، قانون­ های استخدام در ایران را توصیف می کنند. ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه، از استانداردهای بین المللی بسیار عقب است. حقوق و دستمزد ملی قابل اعمال برای هر بخش فعالیت، توسط شورای عالی کار تعیین شده است که سالانه تجدید نظر می شود. مطابق قوانین اداره کار، عضویت در سیستم تأمین اجتماعی برای کلیه کارمندان اجباری است.

قوانین اداره کار ایران بسیار کارمند پسند است و اخراج کارمندان را بسیار دشوار می کند. استخدام پرسنل در قراردادهای شش ماهه متوالی و اخراج کارمندان بدون اثبات جرم جدی، غیرقانونی است. اختلافات کاري توسط شوراي کار ويژه اي حل و فصل مي شود که معمولا به نفع کارمند حكم صادر مي كند.

قوانین اداره کار، حداقل استانداردهایی را که کارفرما هنگام ایجاد رابطه شغلی باید از آن پیروی کند‌، ارائه می کند. حداقل سن کارگران در ایران 15 سال است‌، اما بخش های بزرگی از اقتصاد (از جمله مشاغل کوچک‌، کشاورزی و شرکت های خانوادگی) از این قانون معاف هستند.

مفاد قرارداد کار
در قوانین اداره کار برای انعقاد قرارداد معتبر تحت قانون‌، مقررات زیر باید لحاظ ­شود:

نوع کار‌، شغل یا وظیفه ای که باید توسط کارگر انجام شود.
غرامت اساسی و مکمل های آن.
ساعات کار‌، تعطیلات و مرخصی ها‌؛
محل انجام وظایف‌؛
دوره آزمایشی‌، در صورت وجود.
تاریخ انعقاد قرارداد‌؛
مدت اشتغال
سایر شرایط و ضوابط با توجه به ماهیت استخدام مورد نیاز.
بر اساس قوانین اداره کار، کارفرما ممکن است مستلزم برگزاری یک دوره آزمایشی برای کارمند باشد. با این حال‌، ممکن است مدت زمان آزمایشی برای کارگران غیر ماهر از یک ماه و برای افراد ماهر از سه ماه بیشتر نباشد. در طول دوره آزمایشی‌، هر یک از طرفین می‌تواند بلافاصله بدون دلیل یا پرداخت حق جدائی رابطه کاری را فسخ کند. تنها نکته مهم این است که اگر کارفرما رابطه خود را فسخ کند‌، باید حقوق کارمند را برای کل مدت دوره آزمایشی پرداخت کند.

قوانین اداره کار برای تعلیق قرارداد کار

این واقعیت که مطابق با قوانین اداره کار، قرارداد کار تحت شرایطی توسط کارمند قابل تعلیق است‌، چالش دیگری برای کارفرمایان است. در واقع، بر اساس قوانین اداره کار، تعلیق قرارداد کار تحت شرایط زیر امکان پذیر است:

دوره خدمت سربازی (فعال‌، احتمالی و ذخیره)‌، و همچنین ثبت نام داوطلبانه در هنگام درگیری ها. این دوره به عنوان بخشی از سابقه خدمات کارمند در محل کار در نظر گرفته می‌شود.
تعطیلی یک کارگاه یا قطعات آن به دلیل فورس ماژور‌؛
مرخصی تحصیلی تا چهار سال.
دوره بازداشت که منجر به محکومیت نمی‌شود.
قوانین اداره کار بیان می­ دارد که پس از برطرف شدن شرایط تعلیق قرارداد‌، کارفرما باید اجازه بازگشت کارگر به کار خود را بدهد. در صورت پر شدن یا حذف موقعیت‌، کارفرما موظف است موقعیت مشابهی را برای کارمند فراهم کند. عدم انجام موارد فوق، تخلیه نادرست تلقی شده و پیگرد قانونی دارد.

قوانین اداره کار در مورد فسخ و تعلیق قرارداد کار
قوانین اداره کار، فسخ قرارداد کار را فقط در موارد زیر مجاز می‌داند:
مرگ کارمند؛
بازنشستگی کارمند
ناتوانی کامل کارمند.
انقضای مدت قرارداد کار‌؛
نتیجه گیری کار در قراردادهای خاص کار‌؛ و
استعفا از کار توسط کارمند.
کارفرما با توجه به سنوات خدمت ملزم به پرداخت مزایا در تمام سناریوهای فوق است.
قوانین اداره کار و اخراج کارمند
قوانین اداره کار مشخص کرده است که کارمند فقط با تأیید شورای اسلامی کار یا هیئت تشخیص کار می‌تواند برکنار شود. از دلایل اخراج می‌توان به بی توجهی کارمند در انجام وظایف خود یا نقض آئین نامه های انتظامی کارفرما اشاره کرد. کارفرما باید اخطار کتبی قبلی را در مورد تخلفات کارمند ارائه داده باشد. اگر هیئت مدیره متقاعد نشود که اخراج کارمند موجه است‌، کارفرما باید کارمند را دوباره به کار خود برگرداند. مطابق قوانین اداره کار، به محض اخراج کارمند‌، کارفرما موظف است بسته قانونی اخراج را ارائه دهد.
مزایای قطع و خاتمه
قوانین اداره کار، جبران خسارت زیر را برای کارمندی که از کار افتاده و یا اخراج شده است را مجاز می‌داند:

1-کارمند معلق – درصورتی که کارمندی بدون دلیل معلق شده باشد‌، کارفرما باید کارمند خود را به کار برگرداند و تمام خسارات و غرامت ناشی از تعلیق اشتباه را پرداخت کند.
2-
کارمند منقطع – یک کارفرما متعهد قانونی است که 30 روز حقوق برای هر سال خدمت برای کارکنانی که از کار برکنار شده و یا بازنشسته شده اند را فراهم کند.
3
– کارمند معلول قوانین اداره کار کارفرما را مکلف کرده است تا برای هر سال خدمت 30 روز حقوق بپردازد. علاوه بر این‌، اگر از کارافتادگی کارمند به دلیل شرایط کار باشد‌، کارفرما باید 60 روز حقوق برای هر سال از دوره خدمت کارمند پرداخت کند.

تعیین ساعت کاری و اضافه کار مطابق قوانین اداره کار

مطابق قوانین اداره کار، هفته کاری در ایران براساس یک هفته 44 ساعته است. به طور معمول‌، کارمندان از شنبه تا چهارشنبه (8 ساعت در روز) و نیم روز در روز پنجشنبه (4 ساعت) کار می‌کنند. هر ساعتی که فراتر از اینها کار کنند، به کارمند حق اضافه کاری می‌دهد. این قانون پرداخت 40٪ بالاتر از دستمزد ساعتی کارمندان را برای هرگونه اضافه کار تعلق گرفته، مجاز می‌داند. این در حالی است که مطابق قوانین اداره کار، کارمند نیز باید به کار اضافه کار رضایت داشته باشد.

تعطیلات و مرخصی
مطابق قوانین اداره کار، کارمندان مجاز به مرخصی در تمام تعطیلات رسمی کشور (تقریبا 22 روز در سال) و جمعه هستند. هر کارمندی که در این تعطیلات کار کند، مستحق دریافت اضافه کاری خواهد بود. علاوه بر این‌، کارمندان حق تعطیلات یک ماهه در سال را دارند. مرخصی سالانه برای کارکنانی که مشغول کار سخت و خطرناک هستند باید پنج هفته در سال باشد. کارمندان حق دارند حداکثر 9 روز از مرخصی سالانه خود صرفه جویی کنند.

همچنین، با توجه به قوانین اداره کار، در صورت فسخ‌، از کارافتادگی یا تعدیل نیرو‌، هرگونه مرخصی تعلق گرفته باید به کارکنان جبران شود. علاوه بر این، برای ازدواج یا فوت همسر‌، پدر‌، مادر یا فرزند به کارمندان 3 روز مرخصی استحقاقی تعلق می‌گیرند.

مرخصی زایمان
مطابق قوانین اداره کار،
 زنان کارمند 90 روز مرخصی زایمان دارند. حقوق کارمند هنگام مرخصی زایمان طبق مفاد قانون تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود. مرخصی زایمان باید بخشی از سوابق خدمات یک کارمند محسوب شود. کارفرمایان باید امکان برگشت کارمندان را با همان موقعیت فراهم کنند.

استخدام اتباع خارجی
قوانین اداره کار ایران، اشتغال اتباع خارجی بدون اجازه کار مناسب را منع کرده است. دیپلمات ها‌، کارمندان سازمان ملل و خبرنگاران مطبوعات خارجی از این شرط مستثنی هستند. اجازه کار برای یک تبعه خارجی فقط در صورت احراز شرایط زیر صادر خواهد شد:

عدم تخصص در بین اتباع ایرانی‌؛
تبعه خارجی واجد شرایط برای این سمت.
از تخصص تبعه خارجی برای آموزش و بعداً جایگزینی توسط افراد ایرانی استفاده خواهد شد.
مطابق قوانین اداره کار، اجازه کار حداکثر برای یک سال صادر‌ و تمدید می شود. علاوه بر این‌، هیچ ویزای خروجی به تبعه خارجی اعطا نمی‌شود؛ مگر اینکه شهروند کلیه مالیات‌، عوارض و غیره را پرداخت کند.

مراقبت های بهداشتی
قانون اساسی ایران و قوانین اداره کار به ایرانیان اجازه مراقبت های بهداشتی اساسی را می‌دهد و بیشتر آن ها داروهای تجویز شده با یارانه و برنامه های واکسیناسیون را دریافت می کنند. شبکه گسترده ای از کلینیک های عمومی خدمات درمانی اساسی را با هزینه کم ارائه می‌دهد و بیمارستان های عمومی و ویژه ای که توسط وزارت بهداشت اداره می شوند، سطح بالاتری از مراقبت ها را ارائه می دهند. در بیشتر شهرهای بزرگ‌، افراد متمول از کلینیک ها و بیمارستان های خصوصی استفاده می‌کنند که هزینه های بالایی را دریافت می کنند. امکانات پزشکی تخصصی در مناطق شهری متمرکز است‌، اما جوامع روستایی دسترسی نسبتا خوبی به پزشکان مراقبت های اولیه در کلینیک های روستاها دارند‌، جایی که سیستم مراقبت های اولیه پزشکی تحت حمایت دولت، سطح آموزش بهداشت و مراقبت های دوران بارداری را افزایش داده است.

حمایت اجتماعی
ایران دارای یک سیستم جامع حمایت اجتماعی با حدود 28 برنامه بیمه اجتماعی‌، کمک های اجتماعی و امداد رسانی به بلایا است که به سود اقشار زیادی از مردم است. این برنامه ها شامل آموزش و جستجوی شغل‌، بیمه درمانی و بیکاری‌، معلولیت‌، حقوق بازنشستگی سالخوردگی و بازماندگی و نقل و انتقالات نقدی یا غیرنقدی از جمله یارانه (به عنوان مثال مسکن‌، غذا‌، انرژی)‌، توانبخشی و سایر خدمات اجتماعی، (به عنوان مثال خدمات مراقبت طولانی مدت برای سالمندان)‌ و حتی کمک به ازدواج و کفن و دفن است.

با وجود دستاوردهای چشمگیر در توسعه انسانی و کاهش فقر‌، رشد چالش­ های جدی، خواستار اصلاحات هستند. در حالی که فشارهای بازار کار به دلیل پویایی جمعیتی و افزایش مشارکت زنان در نیروی کار همچنان در حال افزایش است‌، اقتصاد ایران هنوز قادر به ایجاد مشاغل مورد نیاز برای جذب جریان های جدید به بازار کار و در عین حال کاهش بیکاری گسترده نیست.

علاوه بر مالیات بر درآمد‌، کارفرمایان ملزم به کمک به صندوق تأمین اجتماعی دولت و صندوق اشتغال هستند. مطابق قوانین اداره کار، برای تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری‌، کارمند 7٪ حقوق (بین سنین 18 تا 65 سال)‌، کارفرما (20 تا 23٪)‌ پرداخت می‌کند. کارگران مستقل بسته به نوع پوشش مورد نظر‌، 12 تا 18 درصد پرداخت می کنند.

مطابق قوانین اداره کار، امنیت اجتماعی امکان اطمینان از کارمندان در برابر بیکاری‌، بیماری‌، پیری (مستمری بازنشستگی)‌، حوادث شغلی را فراهم می کند. ایران به نفع حمایت اجتماعی جهانی قانونگذاری نکرد‌، مرکز آمار ایران تخمین زده است که بیش از 76 درصد از جمعیت ایران تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند. سازمان تأمین اجتماعی‌، تحت مدیریت وزارت حفاظت اجتماعی‌، تحت شرایط خاص مزایای خانواده و زایمان را نیز ارائه می دهد.

برنامه های رفاهی برای نیازمندان توسط بیش از 30 آژانس عمومی دولتی و سازمان های نیمه دولتی به نام بنیاد و همچنین توسط چندین سازمان غیردولتی خصوصی مدیریت می شود. دولت تلاش کرده است برای حذف افزونگی و ناکارآمدی، سازمان های رفاهی خود را تلفیق کند.

ـــ جهت مشاوره قوانین مریوط به وزارت کار و تامین اجتماعی خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

 

 


اگر شما هم جزو افراد شاغل در جامعه هستید و مشمول خدمات سازمان بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اید، باید بدانید که سابقه بیمه برای شما این امکان را فراهم می‌کند که در  آینده بازنشستگی داشته باشید. بازنشستگی می‌تواند تا حد زیادی دغدغه‌های مالی شما را برطرف کند. همیشه افراد در طول مدت زندگی خود به دنبال راه حلی برای یک آینده بی دغدغه هستند. با استفاده از بیمه تامین اجتماعی و پوشش‌های این بیمه می‌توانید آینده بهتری داشته باشید. پدران و مادران در برخی از مواقع نگران این موضوع هستند که اگر بر اثر سانحه‌ای فوت کنند، آینده فرزندان مجرد آن‌ها چه می‌شود؟ با بازنشستگی ده ساله و حتی بیشتر می‌توان این نگرانی را از بین برد. زیرا در صورت فوت بیمه شده اگر خانواده فرزند مجرد داشته باشد یا همسر فرد در قید حیات باشد، مبلغ بازنشستگی با احتساب برخی کسورات به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

برای مشخص شدن افرادی که شامل بیمه بازنشستگی هستند، دو عامل وجود دارد. داشتن سن مقرر در قانون و احراز سابقه، دو عامل شرایط بازنشستگی می‌باشند. توجه کنید که اگر فردی سال‌های زیادی را کار کرده باشد و  یکی از شرایط فوق را نداشته باشد، شامل بازنشستگی نمی‌شود.

شرایط بازنشستگی برای آقایان
بازنشسته شدن آقایان شرایطی دارد که به شرح زیر است:

آقایان برای بازنشستگی خود، باید به سن ۶۰ سالگی برسند و حداقل سابقه ۲۰ سال کار داشته باشند.
مرد‌ها هم می‌توانند در مشاغل سخت، با ۲۰ سال خدمت و بدون شرایط سنی بازنشسته شوند؛ همچنین اگر آسیبی ببینند، حتی می‌توانند زودتر بازنشسته شوند.
در صورتی که مردها به حالت طبیعی معلولیت داشته باشند، پس از ۲۰ سال سابقه خدمت و سن ۵۰ سالگی بازنشسته می‌شوند. حال اگر این افراد جانباز یا مجروح جنگ باشند با ۲۰ سال سابقه و بدون شرایط سنی بازنشسته خواهند شد.
در حقیقت، بند اصلی بازنشستگی برای آقایان ۳۵ سال سابقه خدمت را در نظر می‌گیرد که بعد از گذراندن سال‌های خدمت، بازنشستگی امکان پذیر است و می‌توان از خدمات و مزیت‌های بیمه تامین اجتماعی استفاده کرد.
نکته: در بیمه تامین اجتماعی آقایان می‌توانند دو سال از خدمت سربازی خود را جزو سابقه در نظر بگیرند و متناسب با آن سال‌های دیگر خدمت را پر کنند.

شرایط بازنشستگی برای خانم ها
خانم‌ها مانند آقایان دارای یکسری قوانین خاص هنگام بازنشستگی هستند که به شرح زیر می‌باشد:

خانم‌هایی که حداقل ۴۲ سال سن داشته و ۲۰ سال سابقه خدمت دارند مشمول بیمه بازنشستگی خواهند شد.
افرادی که ۵۵ سال سن دارند و حداقل ۱۰ سال خدمت کرده‌اند، مشمول بازنشستگی ده ساله خواهند شد.( در صورتی که کسری سابقه با پرداخت حق بیمه سنوات کسری به صورت یکجا باشد.)
با داشتن ۴۵ سال سن و ۳۰ سال خدمت و سابقه پرداخت حق بیمه، شرایط بازنشستگی امکان پذیر است.
خانم‌هایی که ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، بدون شرط سنی می‌توانند بازنشسته شوند.
با داشتن ۲۰ سال سابقه در مشاغل سخت و زیان آور بدون شرط سنی، بازنشستگی امکان پذیر است.
۲۵ سال متناوب سابقه در مشاغل سخت و زیان آور بدون شرط سنی، بازنشستگی را برای خانم‌ها ایجاد می‌کند.
با داشتن حداقل ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه خدمت و بیمه عادی می‌توان بازنشستگی داشت و از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شد.
احراز بازنشستگی در بیمه تامین اجتماعی
در مقاله‌های قبل درباره سابقه خدمت و بیمه عادی مواردی را توضیح دادیم. در نظر بگیرید که برای سازمان بیمه تامین اجتماعی حداقل و حداکثر سابقه خدمت وجود دارد تا بتوانند متناسب با آن خدمات ارزنده‌ای را برای بیمه شده‌های خود در نظر بگیرد.

بازنشستگی ده ساله
شرایط بازنشستگی با ده سال پرداخت حق بیمه

حداقل سابقه برای احراز بازنشستگی در صندوق بیمه تامین اجتماعی ده سال است که به آن بازنشستگی ده ساله می‌گویند. بنابراین، افرادی که بخشی از سوابق خود را از صندوق‌های دیگر به صندوق بیمه تامین اجتماعی منتقل کرده‌اند، حداقل باید ۱۰ سال سابقه داشته باشند. دقت کنید که دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در دو سال آخر نباید از افزایش سالانه شورای عالی هیئت دولت بیشتر باشد. در این صورت ملاک مبلغ بازنشستگی ده ساله، ۵ سال آخر خواهد بود. البته اگر این افزایش حقوق و پرداخت حق بیمه با ارتقای شغلی باشد، هیچ ممانعتی ندارد.

حداکثر سقف برای بازنشستگی ۳۵ سال است و بیشتر از آن مبنای محاسبه مستمری قرار نمی‌گیرد.

بازنشستگی ده ساله
در برخی مواقع ممکن است که افراد با توجه به شرایطی که دارند، بخواهد از بازنشستگی ده ساله استفاده کنند که این موضوع را سازمان بیمه تامین اجتماعی بررسی کرده است و برای آن تمهیداتی دارد. (اگر می‌خواهید در باره سازمان تامین اجتماعی و وظایف آن بیشتر بدانید، خواندن مقاله سازمان تامین اجتماعی را از دست ندهید.)

اگر آقایان ۶۰ سال سن داشته باشند و خانم‌ها ۵۵ سال سن، می‌توانند از بازنشستگی ده ساله استفاده کنند.

در این حالت بیمه شده می‌تواند با ۱۰ سال سابقه و بیشتر(۲۰ سال)، درخواست بازنشستگی کند. در این صورت پرداخت مستمری با توجه به میزان سابقه وی پرداخت خواهد شد. این مستمری می‌تواند بین ۱۰ تا ۲۰ روز باشد که با توجه به میزان سال سابقه است.

نکته: در این صورت ماده ۱۱۱ قابل اجرا نیست و چنانچه حقوق وی از حداقل پایین‌تر باشد، مستمری تا حداقل حقوق افزایش نمی‌یابد.

در ضمن افرادی که سن آن‌ها به میزان مقرر در این بند رسیده باشد، اما زیر ۱۰ سال سابقه داشته باشند، می‌توانند با پرداخت حق بیمه، سنوات کسری تا ده سال سابقه، با ده روز حقوق بازنشسته شوند.

شرایط بازنشستگی در سال ۱۴۰۰
شرایط بازنشستگی در سال ۱۴۰۰، مثل سال‌های گذشته است، فقط چند مورد جزئی تغییرات داشته است.

در سال ۱۴۰۰ افرادی که در مدارس سابقه آموزش دارند با ۳۰ تا ۳۵ سال سابقه بازنشسته می‌شوند. این افراد می‌توانند در صورت نیاز منطقه یک سال بیشتر خدمت کنند.

در مدیریت خدمات، مردان و زنان با ۲۵ سال سن می‌توانند بازنشسته شوند و از خدمات بیمه بازنشستگی استفاده کنند. البته که شرایط سنی ۶۰ سال فقط برای آقایان برقرار است.

در سال ۱۴۰۰ جانبازان مرد نیز با شرایط سنی متفاوت و در سن ۵۵ سالگی بازنشسته می‌شوند.

سوابق بیمه و اهمیت بازنشستگی ده ساله
به طور حتم شما هم با چگونگی ایجاد سابقه بیمه در زمان بازنشستگی ده ساله یا بیشتر آشنا هستید. می‌دانید که پرداخت به موقع حق بیمه از طرف کارفرما یا به صورت خویش فرما می‌توانند سابقه خدمت را برای شما ایجاد کند.

با پرداخت حق بیمه شما می‌توانید مشمول قانون بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی شوید. بازنشستگی ده ساله یکی از خدمات ارزنده صندوق تامین اجتماعی است که برای افراد در نظر گرفته شده تا با دریافت حداقل دستمزد بتوانند دغدغه‌های مالی خود را کاهش دهند.

به طور معمول افرادی که در شرکت‌ها و کارگاه‌های خدماتی کار می‌کنند باید بیمه شوند که این کار توسط کارفرما انجام می‌شود، اما آیا شما به عنوان یک کارگر یا کارمند پرداخت حق بیمه خود را چک می‌کنید یا خیر؟

برای چک کردن سابقه بیمه چند روش وجود دارد تا شما بتوانید از پرداخت حق بیمه و سابقه خود مطمئن شوید. این روش‌ها به شرح زیر است:

استفاده از کد #۴* که با این کد وارد برنامه تامین اجتماعی شده و می‌توانید از منو آن استفاده کنید.
برای استفاده از این کد باید وارد سایت sabeghe.tamin.ir شده و ثبت نام کنید.
بهترین راه استفاده از سایت بیمه تامین اجتماعی است که با وارد شدن به آدرس  es.tamin.ir می‌توان سابقه خدمت را دریافت کرد. کافی است، کد ملی و رمز ورود خود را وارد کنید و در بخش بیمه شدگان سابقه خود را مشاهده کنید.
برنامه تامین اجتماعی من را هم می‌توانید دانلود کرده و سوابق خود را بررسی کنید.
پس همانطور که مشاهده کردید، راه‌های گوناگونی برای مشاهده سوابق بیمه وجود دارد. توجه کنید برای اینکه بتوانید مستمری دریافت کنید باید حداقل ۱۰ سال سابقه خدمت داشته باشید تا مشمول بازنسشتگی ده ساله شوید.

بازنشستگی پیش از موعد
بازنشستگی پیش از موعد، می‌تواند با سابقه کاری کمتر اتفاق بیافتد، به طور مثال با سابقه ۱۰ سال یا ۲۰ سال خدمت، بازنشسته خواهید شد.
برای این موضوع کافی است که سابقه کاری بین ۱۰ تا ۱۹ سال داشته باشید. نکته مهمی ‌که در بازنشستگی پیش از موعد باید به آن اشاره کرد، این است که شما به ازای سال‌های سابقه خود حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنید. یعنی به طور مثال: اگر ۱۷ سال سابقه کاری دارید به اندازه ۱۷روز کاری حقوق دریافت خواهید کرد.
جهت مشاوره قوانین مربوط به بازنشستگی و مراحل بازنشستگی خود با کارشناسان ما 
تماس بگیرید.