پیش حسابرسی بیمــــه

در صورتی که صاحب کسب و کار هستید، حتما حداقل یک بار پیش آمده که با دغدغه حسابرسی تامین اجتماعی مواجه شوید. حسابرسی بیمه تامین اجتماعی عبارت است از، رسیدگی به دفاتر و اسناد کارفرمایانی که دارای کد کارگاهی بوده و در سازمان تامین اجتماعی تشکیل پرونده‌ داده باشند. معمولا خیلی از شرکت‌ها با استفاده از تجربیات برخی از موسسات حسابداری و حسابرسی که دارای تخصص و تجربه کافی در این حوزه هستند، عملیات پیش حسابرسی تامین اجتماعی را انجام داده و در صورت وجود انحرافات فنی و سایر موارد مرتبط با آن، قبل از این‌که رسما در مرحله حسابرسی تامین اجتماعی قرار گیرند، متوجه مشکلات شده و اصلاحات و تدابیر ویژه‌ی لازم را لحاظ می‌نمایند. در ادامه موارد کلی حسابرسی تامین اجتماعی را شرح خواهیم داد، پس با رهنمون ایده پرداز برنـــــا همراه باشید.

 

پیش حسابرسی بیمه چیست؟

پیش حسابرسی بیمه به این خاطر انجام می شود تا پیش از اینکه حسابرسان تامین اجتماعی وارد شرکت بیمه مورد نظر شوند، به نوعی یک بازبینی و بررسی و ارزیابی از مدارک، اسناد و دفاتر شرکت صورت گرفته باشد تا نواقص و خطاهای احتمالی برطرف شود. در واقع پیش حسابرسی برای جلوگیری از جریمه ها و هزینه های به نسبت سنگین از سوی سازمان تامین اجتماعی انجام می شود.

حسابرسی بیمه با چه هدفی انجام میشود؟

1ــ اطمینان از رعایت حقوق بیمه‎ای کارکنان کارگاه‎ها توسط کارفرمایان:

این موضوع با رسیدگی به اسناد و مدارک مربوط به حقوق از جمله لیست بیمه تامین اجتماعی و گاهی اوقات لیست مالیات حقوق کارکنان کنترل می‎شود و کارفرما یا نماینده وی باید اسناد و مدارک درخواستی را در اختیار رسیدگی کنندگان قرار دهند. رسیدگی کننده هم با تطابق اطلاعات ارائه شده با قوانین و مقررات تامین اجتماعی درستی یا نادرستی موارد را بررسی می‎کند.

 

2ــ اطمینان از اجرای قانون تامین اجتماعی بابت قراردادها و حق الزحمه‎ها:

بر اساس قانون تامین اجتماعی حق الزحمه پرداختی به افرادی غیر از بیمه شدگان شرکت (پرسنل) مشمول بیمه تامین اجتماعی است و کارگاه‎ها باید در زمان پرداخت این موضوع را در نظر بگیرند. رسیدگی کنندگان برای بررسی درستی یا نادرستی این موارد، قراردادها، پرداخت‎های کارمزد، فاکتورهای کارمزدی و صورتحساب‎های دارای کارمزد را بررسی می‎کنند.

 

نحوه حسابرسی بیمه ای

حسابرسان بیمه­ ای با توجه به نوع کار با در دست داشتن کاربرگهای چهار ستونی که شامل ستونهای ۱-۵ ، ۲-۵، ۳-۵ و ستون غیر مشمول است در محل کار حاضر شده و هر کدام از کارها را در ستونهای خاص خود جای می­دهند. به طور مثال مباحثی که مرتبط با حق الزحمه هستند در ستون ۱-۵  جای می­گیرند یا مباحثی که مرتبط با خدمات نصب هستند در ستون ۲-۵ و مباحث مرتبط با تعمیرات در ستون ۳-۵ جای می­گیرند. اما چگونه می­توان این موارد را تشخیص داد؟

برای تعیین فرمول کلی برای تشخیص حق بیمه کارگران باید به روش زیر عمل کرد:

ابتدا باید مشخص کرد که بار انسان در این پروژه ها تا چه اندازه است. برای مثال برای انجام پروژه­ای از خدمات یک مشاور استفاده شده است. هنگام تعیین حق بیمه باید دید که آیا مشاور نیازمند به تجهیزات خاصی بوده است و یا این که صرفاً کار مشاوره به شکل مذاکره را بر عهده داشته است. به عبارت دیگر نقش و دخالت انسان در پروژه بیشتر بوده است یا تجهیزات. مشخص کردن این موضوع بسیار مهم است چرا که نقش انسان در موضوع پرداخت بسیار پررنگ می­باشد. اگر حق بیمه کلیه حق الزحمه ها همچون خدمات حرفه ای مشاوره و کارگران روزمزد به شکل حقیقی باشد ۳۰ درصد و اگر پرداخت نشود توسط حسابرسان در ستون ۱-۵ جای می­گیرد و مشمول ۳۰ درصد جریمه می شود. برای درک بهتر مطلب بهتر است مثال زیر در نظر گرفته شود:

در کارهای نصبی با آن که کار اصلی را انسان انجام می دهد اما چون فرد مجبور است برای انجام دادن کار از تجهیزات خاصی استفاده نماید، ستون۲-۵ توسط حسابرس پر می­شود. در کارهایی هم که دخالت انسان کم است همچون حسابداری که کار اصلی با نرم افزار انجام می­شود و یا خدمات لیفتراک که ماشین انجام دهنده کار اصلی است ستون ۳-۵ توسط حسابرس پر می شود و با توجه به این ستونها حق بیمه تعیین می­شود

 

چرا استفاده از خدمات موسسات حسابرسی خصوصی؟

از آنجایی که موسسات حسابرسی خصوصی از کارشناسان مجرب و حرفه ای برای انجام امور حسابرسی استفاده می­کنند و این کارشناسان کاملاً با مسائل بیمه، قانون کار و استخدام، بیمه کارگری و اطلاعات مرتبط با تأمین اجتماعی آگاه هستند می­توانند پیش حسابرسی بیمه­ ای را به گونه­ای انجام دهند که:

ـــ میزان دقیق مبالغ بیمه مشخص شود تا کارفرمایان مجبور به پرداخت حق بیمه بیشتر از موارد قانونی نشوند.
ـــ از ایجاد جرائم مالیاتی جلوگیری نمایند.
ـــ و در نهایت مبالغ حق بیمه را تا میزان زیادی کاهش دهند.

 

در صورتی که هنوز سوالی در مورد حسابرسی تامین اجتماعی و مسائل مربوط به خدمات حسابرسی دارید می توانید  از متخصصان این زمینه در شرکت رهنمون ایده پرداز برنا راهنمایی بگیرید.